Ісус в Єрусалимі: три місця, які Він там бачив

Археологія є цінним інструментом, який дозволяє нам подорожувати в часі та йти слідами людей, описаних на сторінках Святого Письма. Перегляд місць та речей, які бачили ці люди, дозволяє нам контекстуалізувати та зрозуміти біблійний текст. У цій статті ми зосередимося на перебуванні Ісуса в Єрусалимі

Оповідачі про Ісуса в Новому Завіті — Матвій, Марк, Лука та Іван — повідомляють, що Він регулярно відвідував Єрусалим. Будучи євреєм першого століття нашої ери, Ісус здійснював необхідні паломництва, щоби відсвяткувати єврейські свята (свято Опрісноків — Матвія 26:17, свято Кучок — Івана 7:2,10; свято Освячення — Івана 10:22 тощо).

Просвітницький проект Біблійна археологія пропонує розглянути три місця, які Ісус, ймовірно, бачив під час Свого перебування в Єрусалимі.

Ісус в Єрусалимі: три місця, які Він там бачив

Сілоамський басейн

 В одному з Євангелій читаємо про те, як Ісус зцілив сліпого: «Промовивши це, Він сплюнув на землю, і з слини грязиво зробив, і очі сліпому помазав грязивом, і до нього промовив: Піди, умийся в ставку Сілоам визначає це Посланий. Тож пішов той і вмився, і вернувся видющим…» (Івана 9:6-7).

Сілоамський басейн, очевидно, був неподалік від місця цієї події, і, очевидно, був знайомий Ісусу. Насправді більшість євреїв, які приїздили до Єрусалима, були знайомі з цим басейном, оскільки під час свята Кучок священик набирав з нього воду в золотий посуд і ніс її в процесії назад до Храму.

Протягом багатьох років люди називали невеликий ставок, де вода виходить із тунелю Єзекії, Сілоамським басейном. Саме тут імператриця Євдокия побудувала візантійську церкву на згадку про чудо зцілення сліпого.

У 2004 році робітники, які ремонтували дренажну трубу, розташовану неподалік від візантійського басейну, відкопали кілька великих кам’яних сходів. Було викликано археологів Елі Шукрона і Ронні Райха, які розкопали великий басейн, що використовувався в першому столітті нашої ери, і який, на думку більшості вчених, є Сілоамським басейном часів Ісуса.

Ісус в Єрусалимі: три місця, які Він там бачив

Цей басейн було датовано за монетами та керамікою, знайденими під час розкопок. Чотири монети Олександра Янная (приблизно 103-76 рр. до н. е.) були знайдені в штукатурці початкових сходів, що датує його будівництво пізнім хасмонейським — раннім елліністичним періодом. Біля одного з кутів басейну, на площі чи терасі, археологи знайшли кераміку періоду Другого Храму та монети часів Першого єврейського повстання (66-70 рр. н. е.).

Таким чином, цей великий басейн, ймовірно, використовувався в кінці хасмонейського — на початку елліністичного періоду до знищення Єрусалиму в другій половині першого століття н. е. Майже напевно, що це саме той Сілоамський басейн, з яким був знайомий Ісус і в якому був зцілений сліпий.

 Храм

У ранніх свідченнях очевидців сказано, що Ісус часто відвідував Храм, перебуваючи в Єрусалимі (Матвія 21:12, 24:1; Марка 11:27, 12:35; Івана 5:14, 7:14, 8:2, 8:20, 10:23).

 Головними воротами, якими користувалися більшість паломників, які приходили до Храму, були подвійні та потрійні ворота (Ворота Хульди), розташовані на південному боці Храмової гори. Ранні рабинські джерела свідчать, що двоє воріт Хульди на півдні використовувалися для входу та виходу з Храму (Мішна Міддот 1:3; 2:2). Той факт, що багато ритуальних басейнів, які називаються мікваот (мікве в однині), були виявлені в цій місцевості, свідчить про важливість цих воріт.

Ісус в Єрусалимі: три місця, які Він там бачив

Подвійні та потрійні ворота, а також південні сходи, що ведуть до них, можна побачити й сьогодні. Південна частина Храмової гори була розкопана під час розкопок під керівництвом Біньяміна Мазара в 1968-78 роках і під керівництвом Ронні Райха в 1990-х роках. Низка відкриттів, у тому числі південні сходи, дорога першого століття н. е., численні ритуальні басейни та знаменитий напис “Місце для сурмлення”, — все це доповнює наше розуміння функції Храму часів Ісуса.

Перед подвійними воротами Мазар знайшов масивні сходи завширшки 65,5 м із 30 сходами, побудованими з обробленої бруківки, що згодом були відреставровані. Безсумнівно, Ісус багато разів використовував ці сходи, щоб увійти та вийти з території Храму.

Всередині сам храмовий комплекс був розділений на кілька дворів. Двір язичників був найближчою територією, куди язичники та ритуально нечисті люди могли дістатися. Між цим подвір’ям і внутрішніми подвір’ями храмової зони була стіна, на якій містилися попереджувальні знаки грецькою та латинською мовами, які забороняли іноземцям виходити за цю межу.

Йосиф Флавій описує ці попереджувальні знаки у двох уривках:

“Між першим і другим освяченим місцем була кам’яна, дуже витончено оброблена огорожа заввишки три лікті. На ній через однакові проміжки стояли стовпи, якими грецькою та римською мовами був написаний закон очищення, який говорив, що чужинець не повинен вступати у святилище, бо це друге священне місце називалося саме святилищем” (Юдейська війна 5.5.2).

“Такою була зовнішня огорожа храму. Усередині, на невеликій від неї відстані, була інша, з кількома сходами. Вона утворилася з кам’яної стіни, на якій знаходився напис, який під страхом смертної кари забороняв чужинцям доступ сюди” (Юдейські старожитності 15.11.5).

У 1871 році один із цих попереджувальних знаків було виявлено в Єрусалимі. Вапнякова плита мала семирядковий напис, який наголошував: «Жоден чужинець не повинен входити всередину балюстради навколо Храму та огорожі. Той, хто буде спійманий, сам відповідатиме за свою подальшу смерть».

У 1935 році другий фрагмент храмового попереджувального напису було виявлено за межами Старого міста Єрусалима біля Левових воріт. Ісус і Його учні бачили ці попереджувальні написи багато разів, коли входили до Храму.

Палац Ірода

У Єрусалимі першого століття нашої ери домінували дві будівлі: Храм і палац Ірода. Ісус, без сумніву, бачив три великі вежі палацу Ірода Великого, які той назвав на честь своїх друзів і родичів: Гіппік, Фазаель і Міріамна. Основа однієї з цих стародавніх веж все ще стоїть біля Яффських воріт, і в народі, хоча й помилково, відома як «Вежа Давида». Багато хто ідентифікує цю вежу як Фазаель, хоча Гіллель Ґева стверджував, що це залишки Гіппіка.

Хоча Ісус, ймовірно, був знайомий із палацом Ірода ззовні, чи є якісь докази того, що Він коли-небудь був всередині цієї знаменитої будівлі? Ми віримо, що є.

Коли Понтій Пілат допитував Ісуса, Його привели до палацу римського намісника, який був одним і тим же, що й преторій: “А Ісуса ведуть від Кайяфи в преторій. Був же ранок. Та вони не ввійшли до преторія, щоб не опоганитись, а щоб їсти пасху. Тоді вийшов Пилат назовні до них і сказав: Яку скаргу приносите ви на Цього Чоловіка?” (Івана 18:28); “Вояки ж повели Його до середини двору, цебто в преторій, і цілий відділ скликають” (Марка 15:16).

Коли римляни скинули сина Ірода Архелая в 6 році нашої ери, вони конфіскували його майно. Тоді чудовий палац Ірода ставав резиденцією для римського правителя кожного разу, коли той відвідував Єрусалим. Філон Олександрійський, сучасник Ісуса, описав палац Ірода як «резиденцію префектів», і Йосиф Флавій також ідентифікував резиденцію римських намісників із палацом Ірода.

Археолог Шимон Ґібсон стверджує: «Сьогодні вчені сходяться на думці, що палац Ірода на західній стороні міста був тим самим, що й Преторій, і що в безпосередній близькості від нього Ісуса судили й засудили на смерть».

Ісус в Єрусалимі: три місця, які Він там бачив

Частину палацу Ірода сьогодні можна побачити біля музею «Вежа Давида», під Кішле — в’язницею османської доби. Масивні стіни будівництва Ірода видно на найнижчому рівні, а на них розташовані різні інші шари будівництва протягом століть.

Перегляд місць в Єрусалимі, які міг бачити Ісус, — це корисний спосіб проникнути в біблійний текст і розвинути краще розуміння географічного, історичного та культурного контексту світу, в якому жив Ісус. Багато місць в Єрусалимі часів Ісуса були розкопані, і знахідки підтверджують точні описи цих місць, знайдені в Євангеліях.

джерело: sobor.com.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *